fredag den 18. marts 2016

forstyrrelser og manglende Ipads, leg og lektier, mellemtrinnets dag og - god påske

Så er det på med læsebrillerne, for jeg har sparet ordene sammen, og her kommer de:

At vi lige har haft to ugers teater og nu går på påskeferie gør nok meget, men Hvid har desværre haft en uge med meget larm og manglende Ipads/pc'er. Det er ikke kun mig, der oplever det, men flere af gruppens lærere. Derfor indfører vi nu en ny regel i klassen: Vi laver to afkrydsningssedler i klassen, hvor eleverne får et kryds, hvis de gentagne gange forstyrrer for meget, og det samme gør de, hvis de ikke har deres Ipads/pc'er med. Får de tre krydser, vil I blive kontaktet pr. mail eller sms.

Det kan selvfølgelig ske, at en tablet går i stykker og skal til reparation, men ellers er det meget vigtigt, at de har dem med HVER DAG! Da vi forældre på en generalforsamling vedtog, at eleverne skulle have computere eller tablets med fra 4. klasse, har vi på skolen omlagt meget af undervisningen. Der er købt focusboards til alle klasser, og istedet for bøger abonnerer vi nu på f.eks. Fandango, Historiefaget.dk og Grammatip. Derfor er det meget træls, at forberede en undervisning, der indebærer, at eleverne skal arbejde på deres tablets, hvis de ikke har dem med. Jeg har sagt til eleverne, at det er det samme som at komme i skole uden skoletaske (som engang var fuld af bøger). Det sker næsten hver dag, at ca. 3-4 stykker ikke har dem med - eller at de er løbet tør for strøm. De kan oplade dem i klassen (i hvert fald 4-5 af gangen), men de skal meget gerne være opladt hjemmefra. Det kan dog være en god idé, at have en oplader med.

I ugen før teater spillede Hvid meget rundbold i frikvartererne, og det var skønt at se så mange af dem hygge sig med hinanden på én gang. I denne uge stod den bl.a. på ståtrold i salen. Desværre går deres lege nogen gange i stykker, fordi de bliver uenige om noget. Vi har snakket en del om, at det er okay, at være uenige, men at det er rigtig ærgerligt, at det fører til uvenskab, konflikt og en afslutning af en ellers god leg. Det skulle gerne være vigtigere at have det sjovt - end at få ret...
Jeg har givet alle lektier for i påskeferien, som er at komme på eksempler, hvor de har været uenige, men er blevet enige uden, at der opstod en konflikt. Hvordan nåede de til enighed, så den gode leg eller det gode samarbejde kunne fortsætte? Kan man ikke komme på nogen eksempler fra det virkelige liv, må man prøve at opfinde nogen (hvordan kan man nå til enighed?).

Jeg spurgte i dag (fredag), om de havde husket deres egen regel fra Uge 6 om, at sige eller gøre noget godt til/for en fra klassen. Det havde de fleste, og de mente faktisk, at det også havde været en ekstra god uge :)

Ovenstående lektier er til torsdag efter ferien, da vi har mellemtrinnets dag den første dag - tirsdag. Vi skal sige velkommen til Sølv gruppe, som nu er rykket over på MT. Det vil sige, at vi er 6 klasser på MT1 og MT2 indtil sommerferien, hvor Hvid rykker på MT2, som de skal dele med Blå gruppe. Tirsdag efter ferien har Orange og Rød gruppe arrangeret stjerneløb for alle - og bagefter skal vi MT1hygge med kiks og saftevand. Eleverne behøver derfor ikke at have tasker (og Ipads/pc'er...) med den dag :)

Håber at I alle får en skøn ferie og en helt igennem dejlig påske :)
KH
Jakob

Ingen kommentarer:

Send en kommentar