Årsplan
for Hvid gruppe skoleåret 2015/16
Først og fremmest så
oplever jeg Hvid gruppe, som en rigtig god gruppe med positive
forventninger til timerne, lærerne, skoleåret og hinanden. De
udviser respekt for hinanden og hinandens forskelligheder. Jeg er
blevet taget rigtig godt imod med alt ligefra klapsalver til søde
ord, og det er jo altid dejligt. Skøn og arbejdsom gruppe!
Nedenstående årsplan
spejler mine planer og forventninger til skoleåret 2015/16.
På Norddjurs Friskole
følger vi undervisningsministeriets fælles mål (og forsøger at
give eleverne så meget mere :). I nedenstående link kan I læse
trinmål for dansk efter 4. klassetrin. Danskfaget er, som i denne
årsplan, delt op i forskellige undergenre, som I kan klikke på i
højre side på hjemmesiden.
Skriftligt:
I
starten er det primært igennem deres skriftlige afleveringer, at jeg
lærer gruppen at kende mht. stavning og generel skriftlig
formulering. Alle vil få en del kommentarer til større
afleveringer, og disse kommentarer forventer jeg, at de gemmer og
kigger på før/imens de laver næste aflevering. Dette må I meget
gerne hjælpe dem med og støtte dem i (hjælp til at holde styr på
stilene og til at tage dem frem, når næste stil skal laves, så de
kan se mine sidste kommentarer og forhåbentlig ikke at lave de samme
fejltyper).
Igennem
øvelser, opgaver, snakke og respons skal eleverne øve sig i at
planlægge deres skriftlige opgaver, FØR de går i gang med at
skrive. De skal øve sig på at strukturere og opbygge deres tekster
(start, midte, slutning). Der skal til tider skrives i genrer, som
også er med til at give teksten en særlig opbygning.
I løbet af året skal vi igennem
nogle diktater, der er opbygget som dem, der bliver brugt til
prøverne I OB. Her vil der hver gang være skriftlige opgaver
tilknyttet – både før og I diktaten. Efter diktaterne skal
eleverne rette deres egen diktat og skrive deres fejl ned, så de (og
vi) kan se, hvor der skulle være særlige vanskeligheder.
Herudover arbejder gruppen med
skriftlig dansk I arbejdsbogen “Daglig Dosis” og med grammatip på
siden: www.grammatip.dk.
På
skolen bruger vi gratisprogrampakken ”Open Office”, som jeg vil
anbefale jer alle at downloade derhjemme på de/den computer, hvor
jeres barn arbejder. Det minder meget om tekstbehandlingsprogrammet
”Word”, men der er selvfølgelig nogle små forskelle, og bl.a.
derfor er det smart, hvis eleverne også har adgang til open office
derhjemme (selvom I skulle have og bruge ”word”). Der kan opstå
nogle problemer, når eleverne gemmer en tekst hjemme og skal åbne
den i skolen, hvis programmerne er forskellige. Man kan dog altid går
i ”filer” og lave ens open office dokument (.odt) om til adobe
(.pdf).
Søg
på ”open office” på google, og der vil komme masser af links
til sider, hvor programmet som sagt kan downloades gratis.
Det er (for det meste) muligt at
printe på skolen, men ellers skal det foregå hjemme. Jeg vil gerne
have stilen afleveret i papirform hver gang. Og papirformen skal være
klar på afleveringstidspunktet! Så tager det nemlig ikke et helt
modul at aflevere stil ;)
Mundtligt/kommunikation:
Hvordan er historien
opbygget? Hvordan er personerne beskrevet? Hvordan er sproget? Hvad
er genren? Hvad vil forfatteren mon med fortællingen? Dette er
kernen af mundtlig dansk, og i løbet af året skal eleverne øve sig
i en bevidst brug af danskfaglige udtryk (miljø- og
personkarakteristik, komposition, genretræk, intertekstualitet
osv.). Disse begreber møder vi fortrinsvis i klassens danskgrundbog
Fandango 4, som vil være udgangspunkt for årets emner. Fandango er
et Bogsystem, der er bygget op ud fra et spiralisk princip, således
at eleverne møder disse danskfaglige udtryk flere gange igennem
deres skolegang, men hvor begreberne løbende bliver udfoldet mere og
mere så de passer til det enkelte klassetrin. Forfatteren Trine May
fortæller i tre videoer om tankerne bag systemet her (videoerne
"præsentation 1-3"):
Fandango 6 har vi valgt at indkøbe
som i-bog. Dvs. at eleverne skal bruge deres computere/tablets og
deres uni-login kode, når vi arbejder med den. Har eleverne en
tablet kan bogen downloades som et adobe reader dokument, så man
ikke behøver internetforbindelse for at læse bogen. Dette lader sig
dog ikke gøre på en computer, hvor man altså skal være online,
når der arbejdes med bogen.
Arbejdet med grammatip.dk foregår
også på nettet, og ofte bruger vi nettet til at finde oplysninger
og et tekstbehandlingsprogram til at skrive stikord og notater.
Derfor skal eleverne have deres pc/tablet med hver dag.
Hvid
sidder ved borde i ”ø'er” og så vidt muligt i grupper på 4. De
skal samarbejde i disse grupper, som selvfølgelig vil skifte ind
imellem, så man møder nye samarbejdspartnere. På et tidspunkt får
alle ved bordene et nummer, og derudfra skal de varetage forskellige
roller eller funktioner i samarbejdet. Det kan f.eks. være referent,
ordstyrer osv. Denne metode kommer fra ”cooperativ learning”, som
vægter læring imellem eleverne højt i stedet for f.eks. læring
fra læreren/bogen til eleven. Der vil selvfølgelig også være
individuelle opgaver og mundtlige oplæg, men det er min opfattelse,
at et godt samarbejde eleverne imellem styrker gruppens og den
enkelte elevs faglighed.
Læsning:
Vi
vil primært læse tekster I Fandango 4. Bogen her arbejder også med
elevernes bevidsthed om læsevaner og -strategier. Hvornår er det en
god idé at bruge nærlæsning, punktlæsning, skimmelæsning osv.
Hver tekst kan man få læst højt
ved at klikke på ikonet på siderne. Nogen har på forhånd fået
lov til at bruge denne funktion til at støtte deres læsning hjemme,
men de fleste har ikke fået lov, og de skal komme til mig, hvis de
synes, at de har brug for at få teksterne læst højt.
Vi skal læse
faglitteratur, men mest skønlitteratur, og det er mit håb, at
eleverne ind imellem lader sig inspirere af genren, forfatteren eller
lign. Dette må I meget gerne støtte dem i derhjemme ved f.eks. ofte
at tage dem med på biblioteket, hvor de kan låne frilæsningsbøger.
Det
er min erfaring, at det kan være sjovt at læse mange af de ting,
som man SKAL i skolen, men det bedste er at læse det, som man selv
MÅ bestemme, og der er også bøger og historier om fodbold,
skatening, dans, dykning og hvad der ellers fylder og rør sig i de
hvide børns liv. Lyst til at læse kommer ofte fra den litteratur,
eleverne selv vælger – og læselysten er vigtig.
Historie:
I
historie vil vi mest arbejde på hjemmesiden historiefaget.dk. Siden
vil blive suppleret af kopier og oplæsning fra andre historiebøger
for 4. klasse.
I kan læse (kræver nok uni login) mere om kanonpunkter osv. i forbindelse med årsplanen på historiefaget.dk her: http://www.historiefaget.dk/laerersider/aarsplaner/4-klasse-skoleaaret-1516/
Denne årsplan for historie følger kompetencemålene efter 4. klasse i overensstemmelse med forenklede Fælles Mål 2014.
Vi skal igennem emnerne: Regler og retningslinjer, Arkæologens arbejde, dagligdag I vikingetiden, Absalon og den katolske kirke, Hvad er kildekritik? Og hvis vi når det, så vil jeg gerne lave et lille projektforløb sidst på året, hvor vi også bruger nogle af gruppetimerne.
Lejr:
Det
er endnu ikke bestemt, hvor vi skal hen på lejr i uge 21, men der er
selvfølgelig masser af gode muligheder. Skulle nogle af jer have
gode idéer eller kontakter så sig endelig til. Ellers tænker jeg
Nordborg eller Skagen.
Jeg
regner med, at to eller tre af jer forældre tager med, så hvis I
har lyst og mulighed siger I bare til, så ser vi på det. Op til
lejren skal især jeg, men også eleverne lave et ”lejrkompendium”
med info om aktiviteter, adresser, pakkeliste, tlf.liste osv. Dette
skal eleverne have med på lejren, men I får også et som I kan have
derhjemme, hvis der skulle være noget.
Af
erfaring fra fælleslejren ved jeg, at en del elever i Hvid lider af
hjemve. Tak for lån af Najas tante Claus, som hjalp en del med det.
”Lidelsen” er i min erfaring meget individuel og derfor skal der
også tages individuelle hensyn. Ingen elever skal presses for meget,
men jeg håber at alle familier med børn, der har hjemve, er med på
at snakke om, hvordan vi kan hjælpe barnet over sin hjemve. Jeg er
meget åben for muligheder, men håber bestemt, at vi kan lave
individuelle aftaler og retningslinjer i et forsøg på at ”kurere”
barnet for hjemveen. Det plejer at kunne lade sig gøre i løbet af
mellemtrinsårene. I overbygningen rejser man til udlandet, og så
vidt jeg ved, er det kun i særlige tilfælde, at forældre er med på
rejserne, da de er dyre, og da eleverne er så store og selvhjulpne
til den tid, at det ikke er nødvendigt med forældrehjælp.
Forældremøde:
Onsdag
d. 18/5 fra kl. 16.00 til vi er færdige (regner med ca. 17.00), har
vi forældremøde, som naturligvis i særdeleshed kommer til at
omhandle lejrturen. Jeg synes, at et forældremøde som udgangspunkt
er et møde for jer forældre og en eller flere ansatte fra skolen -
altså ikke for børn. Er I vant til andet eller har en anden
opfattelse, så sig endelig til.
Udover
det første møde efter sommerferien og dette
årsplanfremlæggelsesmøde har jeg kun planlagt dette ene
forældremøde. Opstår der noget, der gør, at I eller jeg synes, vi
skal mødes i løbet af året eller har Hvid f.eks. noget, de gerne
vil vise i forbindelse med lejrturen eller andet, indkalder jeg til
et ekstra møde i et fredagsbrev.
Skole-hjemsamtaler:
Jeg
har lavet nogle tider til jer, hvorefter I så må bytte indbyrdes,
hvis tiden passer jer dårligt. Jeg vil dog meget gerne have at vide,
hvis I bytter, da det er rart at vide, hvem man skal til at snakke
med.
Til
de første samtaler vil både Jeanette (matematiklærer i Hvid) og
jeg være til stede, og jeg har afsat 20 minutter pr. elev. Da
eleverne og gruppen stadig er forholdsvis nye for mig på det
tidspunkt, vil jeg udover selv at fortælle om min umiddelbare
opfattelse af jeres barn mht. faglighed, trivsel osv. meget gerne
høre jer, hvordan I opfatter jeres barns skolegang og det at gå i
4. klasse.
Til
de andre samtaler i er det kun mig som er tilstede, og der har jeg
afsat 15 minutter pr. elev.
Synes
vi til samtalerne, at der er behov for yderligere snak, aftaler vi
til samtalen blot et nyt møde på et andet tidspunkt.
På
næste side er datoer og tider for samtalerne samt andre vigtige
datoer - lige til at hænge op på køleskabet.
Samtaler
2015:
Tider – mandag d.
9/11 2015 |
Elever – mandag d.
9/11 2015 |
Tider – onsdag d.
11/11 2015 |
Elever – onsdag d.
11/11 2015 |
14.20-14.40 |
Alberte |
13.20-13.40 |
Ludvig |
14.40-15.00 |
Asbjørn |
13.40-14.00 |
Mads |
15.00-15.20 |
Adam |
14.00-14.20 |
Malou |
15.20-15.40 |
Benjamin |
14.20-14.40 |
Mathilde |
15.40-16.00 |
Pause |
14.40-15.00 |
Naja |
16.00-16.20 |
Emma |
15.00-15.20 |
Pause |
16.20-16.40 |
Frida |
15.20-15.40 |
Nila |
16.40-17.00 |
Jakob |
15.40-16.00 |
Noah |
17.00-17.20 |
Isabell |
16.00-16.20 |
Silje |
|
|
16.20-16.40 |
Wencke |
|
|
16.40-17.00 |
Karl-Johan |
Samtaler
2016:
Tider – mandag d.
2/5 2016 |
Elever – mandag d.
2/5 2016 |
Tider – tirsdag d.
10/5 2016 |
Elever tirsdag d.
10/5 2016 |
14.15-14.30 |
Karl-Johan |
13.30-13.45 |
Isabell |
14.30-14.45 |
Wencke |
13.45-14.00 |
Jakob |
14.45-15.00 |
Silje |
14.00-14.15 |
Frida |
15.00-15.15 |
Noah |
14.15-14.30 |
Emma |
15.15-15.30 |
Nila |
14.30-14.45 |
Benjamin |
15.30-15.45 |
Pause |
14.45-15.00 |
Mads |
15.45-16.00 |
Naja |
15.00-15.30
|
Pause |
16.00-16.15 |
Mathilde |
15.30-15.45 |
Adam |
16.15-16.30 |
Malou |
15.45-16.00 |
Ludvig |
|
|
16.00-16.15 |
Asbjørn |
|
|
16.15-16.30 |
Alberte |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar