Årsplan

Årsplan for Hvid gruppe skoleåret 2015/16

Først og fremmest så oplever jeg Hvid gruppe, som en rigtig god gruppe med positive forventninger til timerne, lærerne, skoleåret og hinanden. De udviser respekt for hinanden og hinandens forskelligheder. Jeg er blevet taget rigtig godt imod med alt ligefra klapsalver til søde ord, og det er jo altid dejligt. Skøn og arbejdsom gruppe!


Nedenstående årsplan spejler mine planer og forventninger til skoleåret 2015/16.

På Norddjurs Friskole følger vi undervisningsministeriets fælles mål (og forsøger at give eleverne så meget mere :). I nedenstående link kan I læse trinmål for dansk efter 4. klassetrin. Danskfaget er, som i denne årsplan, delt op i forskellige undergenre, som I kan klikke på i højre side på hjemmesiden.

Skriftligt:
I starten er det primært igennem deres skriftlige afleveringer, at jeg lærer gruppen at kende mht. stavning og generel skriftlig formulering. Alle vil få en del kommentarer til større afleveringer, og disse kommentarer forventer jeg, at de gemmer og kigger på før/imens de laver næste aflevering. Dette må I meget gerne hjælpe dem med og støtte dem i (hjælp til at holde styr på stilene og til at tage dem frem, når næste stil skal laves, så de kan se mine sidste kommentarer og forhåbentlig ikke at lave de samme fejltyper).
Igennem øvelser, opgaver, snakke og respons skal eleverne øve sig i at planlægge deres skriftlige opgaver, FØR de går i gang med at skrive. De skal øve sig på at strukturere og opbygge deres tekster (start, midte, slutning). Der skal til tider skrives i genrer, som også er med til at give teksten en særlig opbygning.

I løbet af året skal vi igennem nogle diktater, der er opbygget som dem, der bliver brugt til prøverne I OB. Her vil der hver gang være skriftlige opgaver tilknyttet – både før og I diktaten. Efter diktaterne skal eleverne rette deres egen diktat og skrive deres fejl ned, så de (og vi) kan se, hvor der skulle være særlige vanskeligheder.
Herudover arbejder gruppen med skriftlig dansk I arbejdsbogen “Daglig Dosis” og med grammatip på siden: www.grammatip.dk.

På skolen bruger vi gratisprogrampakken ”Open Office”, som jeg vil anbefale jer alle at downloade derhjemme på de/den computer, hvor jeres barn arbejder. Det minder meget om tekstbehandlingsprogrammet ”Word”, men der er selvfølgelig nogle små forskelle, og bl.a. derfor er det smart, hvis eleverne også har adgang til open office derhjemme (selvom I skulle have og bruge ”word”). Der kan opstå nogle problemer, når eleverne gemmer en tekst hjemme og skal åbne den i skolen, hvis programmerne er forskellige. Man kan dog altid går i ”filer” og lave ens open office dokument (.odt) om til adobe (.pdf).
Søg på ”open office” på google, og der vil komme masser af links til sider, hvor programmet som sagt kan downloades gratis.
Det er (for det meste) muligt at printe på skolen, men ellers skal det foregå hjemme. Jeg vil gerne have stilen afleveret i papirform hver gang. Og papirformen skal være klar på afleveringstidspunktet! Så tager det nemlig ikke et helt modul at aflevere stil ;)

Mundtligt/kommunikation:
Hvordan er historien opbygget? Hvordan er personerne beskrevet? Hvordan er sproget? Hvad er genren? Hvad vil forfatteren mon med fortællingen? Dette er kernen af mundtlig dansk, og i løbet af året skal eleverne øve sig i en bevidst brug af danskfaglige udtryk (miljø- og personkarakteristik, komposition, genretræk, intertekstualitet osv.). Disse begreber møder vi fortrinsvis i klassens danskgrundbog Fandango 4, som vil være udgangspunkt for årets emner. Fandango er et Bogsystem, der er bygget op ud fra et spiralisk princip, således at eleverne møder disse danskfaglige udtryk flere gange igennem deres skolegang, men hvor begreberne løbende bliver udfoldet mere og mere så de passer til det enkelte klassetrin. Forfatteren Trine May fortæller i tre videoer om tankerne bag systemet her (videoerne "præsentation 1-3"):

Fandango 6 har vi valgt at indkøbe som i-bog. Dvs. at eleverne skal bruge deres computere/tablets og deres uni-login kode, når vi arbejder med den. Har eleverne en tablet kan bogen downloades som et adobe reader dokument, så man ikke behøver internetforbindelse for at læse bogen. Dette lader sig dog ikke gøre på en computer, hvor man altså skal være online, når der arbejdes med bogen.
Arbejdet med grammatip.dk foregår også på nettet, og ofte bruger vi nettet til at finde oplysninger og et tekstbehandlingsprogram til at skrive stikord og notater. Derfor skal eleverne have deres pc/tablet med hver dag.

Hvid sidder ved borde i ”ø'er” og så vidt muligt i grupper på 4. De skal samarbejde i disse grupper, som selvfølgelig vil skifte ind imellem, så man møder nye samarbejdspartnere. På et tidspunkt får alle ved bordene et nummer, og derudfra skal de varetage forskellige roller eller funktioner i samarbejdet. Det kan f.eks. være referent, ordstyrer osv. Denne metode kommer fra ”cooperativ learning”, som vægter læring imellem eleverne højt i stedet for f.eks. læring fra læreren/bogen til eleven. Der vil selvfølgelig også være individuelle opgaver og mundtlige oplæg, men det er min opfattelse, at et godt samarbejde eleverne imellem styrker gruppens og den enkelte elevs faglighed.

Læsning:
Vi vil primært læse tekster I Fandango 4. Bogen her arbejder også med elevernes bevidsthed om læsevaner og -strategier. Hvornår er det en god idé at bruge nærlæsning, punktlæsning, skimmelæsning osv.
Hver tekst kan man få læst højt ved at klikke på ikonet på siderne. Nogen har på forhånd fået lov til at bruge denne funktion til at støtte deres læsning hjemme, men de fleste har ikke fået lov, og de skal komme til mig, hvis de synes, at de har brug for at få teksterne læst højt.

Vi skal læse faglitteratur, men mest skønlitteratur, og det er mit håb, at eleverne ind imellem lader sig inspirere af genren, forfatteren eller lign. Dette må I meget gerne støtte dem i derhjemme ved f.eks. ofte at tage dem med på biblioteket, hvor de kan låne frilæsningsbøger.
Det er min erfaring, at det kan være sjovt at læse mange af de ting, som man SKAL i skolen, men det bedste er at læse det, som man selv MÅ bestemme, og der er også bøger og historier om fodbold, skatening, dans, dykning og hvad der ellers fylder og rør sig i de hvide børns liv. Lyst til at læse kommer ofte fra den litteratur, eleverne selv vælger – og læselysten er vigtig.


Historie:
I historie vil vi mest arbejde på hjemmesiden historiefaget.dk. Siden vil blive suppleret af kopier og oplæsning fra andre historiebøger for 4. klasse.
I kan læse (kræver nok uni login) mere om kanonpunkter osv. i forbindelse med årsplanen på historiefaget.dk her: http://www.historiefaget.dk/laerersider/aarsplaner/4-klasse-skoleaaret-1516/
Denne årsplan for historie følger kompetencemålene efter 4. klasse i overensstemmelse med forenklede Fælles Mål 2014.
Vi skal igennem emnerne: Regler og retningslinjer, Arkæologens arbejde, dagligdag I vikingetiden, Absalon og den katolske kirke, Hvad er kildekritik? Og hvis vi når det, så vil jeg gerne lave et lille projektforløb sidst på året, hvor vi også bruger nogle af gruppetimerne.

Lejr:
Det er endnu ikke bestemt, hvor vi skal hen på lejr i uge 21, men der er selvfølgelig masser af gode muligheder. Skulle nogle af jer have gode idéer eller kontakter så sig endelig til. Ellers tænker jeg Nordborg eller Skagen.
Jeg regner med, at to eller tre af jer forældre tager med, så hvis I har lyst og mulighed siger I bare til, så ser vi på det. Op til lejren skal især jeg, men også eleverne lave et ”lejrkompendium” med info om aktiviteter, adresser, pakkeliste, tlf.liste osv. Dette skal eleverne have med på lejren, men I får også et som I kan have derhjemme, hvis der skulle være noget.
Af erfaring fra fælleslejren ved jeg, at en del elever i Hvid lider af hjemve. Tak for lån af Najas tante Claus, som hjalp en del med det. ”Lidelsen” er i min erfaring meget individuel og derfor skal der også tages individuelle hensyn. Ingen elever skal presses for meget, men jeg håber at alle familier med børn, der har hjemve, er med på at snakke om, hvordan vi kan hjælpe barnet over sin hjemve. Jeg er meget åben for muligheder, men håber bestemt, at vi kan lave individuelle aftaler og retningslinjer i et forsøg på at ”kurere” barnet for hjemveen. Det plejer at kunne lade sig gøre i løbet af mellemtrinsårene. I overbygningen rejser man til udlandet, og så vidt jeg ved, er det kun i særlige tilfælde, at forældre er med på rejserne, da de er dyre, og da eleverne er så store og selvhjulpne til den tid, at det ikke er nødvendigt med forældrehjælp.


Forældremøde:
Onsdag d. 18/5 fra kl. 16.00 til vi er færdige (regner med ca. 17.00), har vi forældremøde, som naturligvis i særdeleshed kommer til at omhandle lejrturen. Jeg synes, at et forældremøde som udgangspunkt er et møde for jer forældre og en eller flere ansatte fra skolen - altså ikke for børn. Er I vant til andet eller har en anden opfattelse, så sig endelig til.
Udover det første møde efter sommerferien og dette årsplanfremlæggelsesmøde har jeg kun planlagt dette ene forældremøde. Opstår der noget, der gør, at I eller jeg synes, vi skal mødes i løbet af året eller har Hvid f.eks. noget, de gerne vil vise i forbindelse med lejrturen eller andet, indkalder jeg til et ekstra møde i et fredagsbrev.


Skole-hjemsamtaler:
Jeg har lavet nogle tider til jer, hvorefter I så må bytte indbyrdes, hvis tiden passer jer dårligt. Jeg vil dog meget gerne have at vide, hvis I bytter, da det er rart at vide, hvem man skal til at snakke med.
Til de første samtaler vil både Jeanette (matematiklærer i Hvid) og jeg være til stede, og jeg har afsat 20 minutter pr. elev. Da eleverne og gruppen stadig er forholdsvis nye for mig på det tidspunkt, vil jeg udover selv at fortælle om min umiddelbare opfattelse af jeres barn mht. faglighed, trivsel osv. meget gerne høre jer, hvordan I opfatter jeres barns skolegang og det at gå i 4. klasse.
Til de andre samtaler i er det kun mig som er tilstede, og der har jeg afsat 15 minutter pr. elev.
Synes vi til samtalerne, at der er behov for yderligere snak, aftaler vi til samtalen blot et nyt møde på et andet tidspunkt.
På næste side er datoer og tider for samtalerne samt andre vigtige datoer - lige til at hænge op på køleskabet.








Samtaler 2015:


Tider – mandag d. 9/11 2015
Elever – mandag d. 9/11 2015
Tider – onsdag d. 11/11 2015
Elever – onsdag d. 11/11 2015
14.20-14.40
Alberte
13.20-13.40
Ludvig
14.40-15.00
Asbjørn
13.40-14.00
Mads
15.00-15.20
Adam
14.00-14.20
Malou
15.20-15.40
Benjamin
14.20-14.40
Mathilde
15.40-16.00
Pause
14.40-15.00
Naja
16.00-16.20
Emma
15.00-15.20
Pause
16.20-16.40
Frida
15.20-15.40
Nila
16.40-17.00
Jakob
15.40-16.00
Noah
17.00-17.20
Isabell
16.00-16.20
Silje




16.20-16.40
Wencke




16.40-17.00
Karl-Johan




Samtaler 2016:


Tider – mandag d. 2/5 2016
Elever – mandag d. 2/5 2016
Tider – tirsdag d. 10/5 2016
Elever tirsdag d. 10/5 2016
14.15-14.30
Karl-Johan
13.30-13.45
Isabell
14.30-14.45
Wencke
13.45-14.00
Jakob
14.45-15.00
Silje
14.00-14.15
Frida
15.00-15.15
Noah
14.15-14.30
Emma
15.15-15.30
Nila
14.30-14.45
Benjamin
15.30-15.45
Pause
14.45-15.00
Mads
15.45-16.00
Naja
15.00-15.30
Pause
16.00-16.15
Mathilde
15.30-15.45
Adam
16.15-16.30
Malou
15.45-16.00
Ludvig




16.00-16.15
Asbjørn




16.15-16.30
Alberte




Ingen kommentarer:

Send en kommentar